2015. november 9., hétfő

Portréfestés kézírás segítségével


Gainsborough
egyik önportréján
Thomas Gainsborough (1727-1788) angol festő Kékruhás fiú című képével a művészettörténeti óráink kötelező tananyagába is bekerült. A 18. század európai festészetének jelentős és termékeny képviselője kezdetben tájképeket festett, majd nagyobbrészt portrékat. Nem csak eredeti, de a művészi szépség terén igényes festő volt. Portréit világos, áttetsző tónusokkal készítette. Művein a színek teljes gazdagságukban jelennek meg, s a textilek ábrázolásában is kitűnik. Ecsetvonásai könnyűek és szabadok, néhány hozzáértő az „ideges” jelzőt is társítja hozzájuk. Gyakran helyezte portréinak alanyait természeti környezetbe. Gainsborough a jellemzésnek is mestere volt, és lélektani megfigyeléseit éppúgy vászonra vitte, mint az ábrázoltat jellemző mozdulatokat.
Volt egy különös szokása: modelljeitől kézírást kért. Úgy érezte, ha látja az írást, betekinthet a modell személyiségébe, s pontosabb, hitelesebb portrét festhet róla. A kézírása által olyan oldaláról ismerheti meg, ahogyan másképp nem tudná. Úgy vélte, így megragadhatja alanya személyiségének lényegét. Hírlik, hogy munka közben a festmény mellé, az állványára helyezte a modell kézírását, mely így felerősítette művészi érzékét.
Bizonyos források arra hivatkoznak, hogy hitt a grafológiában, azaz kézíráselemzésben. Ám feltételezhetjük, hogy művészember lévén, inkább „érezte” az írást, és azt intuitív módon vizsgálta.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése